søndag 21. desember 2014

21.12 - abbortur med bonus

I sportsfisket gjelder det å smi mens jernet er varmt. Det kan innebære å prøve storabboren mens isen er tynn og helst blank. Nå var det snø på den. Heldigvis ikke mye. Jeg liker røyefiske, men har også storabbor i tankene hver vinter. Jeg hadde noe å ta igjen fra i tidligere i år, da det ikke var mulig å fiske på isen. Et lite vann med mulighet for kilosabbor skulle få besøk. Jeg møtte opp i halvmørket, og fulgte noen spor bortover isen. De viste seg å stamme fra kjentfolk. Edvard og Sven Martin hadde satt i gang med å fiske agnfisk til ismeite. Jeg bruker balansepilk. Neppe optimalt i dette vannet, jeg innser det. På 6 meters dybde hadde jeg et napp. En abbor på rundt 200 gram hadde tatt Rapalaen. Fisken datt av i hullet. I neste hull fikk jeg så en abbor på rundt 20 gram. En meter under iskanten fikk jeg en som var 10 ganger større. Inne på grunna ved et velta tre fikk jeg en tusenbror igjen. Ikke helt dødt, og det var da greit å trene på litt balansefiske. Jeg fikk også en bit av ei tøyfille som det satt en kreps på. Langt under minstemål. Så kom bonusen. På bunnen var det en solabbor som tok maggoten. 78 gram og ny pers. Storabboren får jeg ta et annet sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar