søndag 21. desember 2014

19.12 - vel anvendt fridag

Det er alltid noen feriedager som skal tas ut, og det passer fint å få en ekstra fiskedag, særlig på en hverdag. Det medfører mindre folk på isen. Jeg dro til Øyungen for litt rekreasjonsfiske. Var litt usikker på isen. Den viste seg heldigvis å være 7-8 cm. Det holder. I første hull på varpet hadde jeg napp umiddelbart. Så fikk jeg en abbor, og neste fisk var ei blankrøye. Etter det var det stille lenge før jeg traff på fisk igjen. Et par bomhogg, og så kom nok ei blankrøye opp. Mens dette pågikk kunne jeg følge med på tåkeformasjonene som var i bevegelse hele tida. De steg og sank, forsvant og kom tilbake. Det var ordentlig julekortstemning i marka. Stille og fint. Den dominerende lyden var "suset fra jordens grunntone" som Torbjørn Ekelund skriver om i "Året i skogen". Bare avbrutt av tuting fra Gjøvikbanen. Det var en annen fisker på varpet. Han mente vi kom for seint i gang med røyefisket pga. sein islegging, og at gytinga var over. Det kan nok være riktig, men heldigvis kan røya bli stående på varpet fram til nyttår.
Mer skjedde det ikke den dagen, så jeg pakka sammen litt før det som er fredagskaffetid på jobben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar