søndag 3. januar 2016

3.1 - nytt år og sikker is

Skal vi si rundt 15 cm? Jeg har nevnt at jeg planla et framstøt i det lille tjernet med stor abbor ved høytrykk, men da isen var sikker der, og temperaturen i innlandet for lav til skogsabborfiske, ville jeg ta første fisketur i 2016 der, uansett vær og trykk. Været og stemningen var som musikken til Biosphere: Hvit, lavmælt og monoton, og med noe dunking innimellom. Jeg hadde noen småfisknapp på Karismax'en i skogsabborfarge (Black Perch), og fikk årets to første abbor på formiddagen. Etter at jeg hadde spist lunsj og var mett, bestemte fisken seg for at den også var det. Likevel er det godt å ta fatt på et nytt fiskeår. Fikk en påminnelse om at fiske etter stor abbor er en langsom prosess. Det kan ta en sesong å nå målet, og en må regne med å tape noen slag om krigen skal vinnes. Det er heller ikke alltid innsatsen står i forhold til resultatet.  Ungdommen nu til dags burde fiske mer. De pugger og pugger, i håp om at de da vil få fast jobb og høyere lønn. Men det er det ikke sikkert de får, og når de oppdager det, blir de deprimert. Hadde de vært på noen fisketurer, hadde de lært at en ikke alltid lykkes, til tross for at en gjør alt riktig. Det går an å fiske på det rette vannet med riktig redskap og likevel blanke. Hadde ungdommen visst det, hadde de kanskje hatt det bedre med seg sjøl.
Uansett, den større abboren skal fiskes et annet sted. Enten i marka eller i geografiens ytterkanter, som ytre Østfold eller Ytre Enebakk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar