fredag 1. januar 2016

28.12-31.12 - romjulsfiske

Det var et voldsomt vekslende vær i slutten av desember, og noe ustabile isforhold. Noen fisketurer  fikk jeg da gjennomført i juleferien. Godt er det, da det snart blir sykt travelt på jobben igjen.
Jeg rakk en blanketur i fjorden. Det var meldt snø og vind, og minst vind på østsida av fjorden. Besøkte tre fiskeplasser og rakk å bli litt kjent. Spinnfiske i saltvann er ikke noe jeg får til, jeg må nok øve mer.
Så kom det litt kulde igjen, og jeg brukte resten av fisketida på røyefiske i vannet med de mange øyene. Isen var sikker der. Fisket var ikke det beste. Kan det ustabile været og sein islegging ha hatt betydning? Fikk noen blankrøyer på hver tur. Ingen store, men røyefisket er et morsomt fiske i fredelige omgivelser. Det liker jeg. Riktignok var det ikke like fredelig nyttårsaften, da Forsvaret hadde en eller annen øvelse. To lavtflygende helikoptre passerte og greide å punktere julekortet jeg befant meg midt oppi, med utsikt til Liggeren og Øyungskollen.
Røya er ikke lett å bli klok på, og da jeg ikke fikk ei eneste gyterøye, spekulerer jeg på om de kan ha forlatt varpet allerede. Denne kaldtvannsfisken kan ikke ha det enkelt med stadig kortere vintre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar