lørdag 11. februar 2012

Det nøttær'nte

Så var det endelig på tide med litt fiske igjen. Denne gangen som deltaker på Norsk Meiteunions isfisketreff på Tunevannet. Været var strålende, og det var lite snø på isen og lett å gå.  Deltakerne hadde trua på at det ville nøtte i dag. Onde tunger skal jo ha det til at det ikke gjør det i Sarp. Klokka 10 gikk startskuddet. Jeg prøvde først ved en dypkant på 5.5 meters dybde. Etter noen minutters fiske i det første hullet sugde det til på balansepilken (en Rapala FT på 5 cm) 1 meter over bunnen. En abbor på 240 gram hadde slukt pilken. Dagens første fisk. En typisk slank lavlandsabbor med lyse farger. Så da unngikk jeg å blanke.
Jeg prøvde noen hull til i samme område uten resultat, og dro videre til en plass der jeg fikk fisk i fjor, også det ved en dypkant.
På samme dybde som forrige sted var det tegn til liv, og jeg hadde noen forsiktige napp 1 meter over bunnen igjen før jeg kunne merke tyngden av en større abbor. Den viste seg å veie 600 gram. Jeg fortsatte å fiske i det samme området, og var borti nok en større fisk som ikke ville sitte, dessverre. Til slutt prøvde jeg noen hull et "nytt sted", uten annet resultat enn et forsiktig napp høyt i vannet.
Jeg fikk også prøvd Karismax-balansene uten resultat. Klokka 14 bar det inn til land for innveiing. Jeg endte på delt 9. plass.
Ellers var det mange to- og firbeinte østfoldingær ute på isen, og jeg kan fortsatt høre for meg lokalbefolkningen som prekær i munnen på hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar