søndag 13. juli 2014

12.7 - zig-rigging

I slikt varmt sommervær pleier karpene å gå høyt i vannet. Derfor tenkte jeg at en zig-rigg må være en aktuell sommerrigg. Mens jeg sto og gjorde meg klar, kom det noen karper svømmende. Den største på kanskje 3-4 kg. Dobbelt så stor som de andre. De viste litt interesse for noen brødbiter jeg kasta ut, men forsvant raskt. Brukte mye tid på å justere riggen under turen, og kom fram til en rigg som burde fungere når fisken er i spisehumør. Her bruker jeg et flyteelement i balsa mellom søkket og svivelen til fortommen, i tillegg til et flytende agn, som brødskorpe eller plastmais/mais. Fortom av nylon. Den bør det være en viss lengde på.
Jeg hadde også et dupptakkel ute. Et agn som fiska høyt i vannet resulterte bare i forsiktige napp. Kan ha vært senenapp. På den ferdigjusterte riggen hadde jeg noen forsiktige napp de siste timene. Noen fisker gikk i overflata midt utpå. Skjøt ut flere brødbiter, men de vakte ingen interesse. Må det væromslag til for at fisken skal spise igjen? Seint på kvelden hørte jeg ugle. Det var musikk på stranda, og de spilte diverse låter av Karpe Diem da jeg pakka sammen for kvelden. Tilfeldig? Neppe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar