mandag 28. juli 2014

26.7 - hektisk morgen

En tidlig morgenstund ved klubbvannet. Var karpene treige i sommervarmen? Da jeg gikk til vannet, så jeg noen fiskere som hadde fyrt opp et bål ved nabodammen. Ikke det lureste en kan gjøre.
Først var det foring på bunnmeiteplassen med diverse partikler, og så havna et glidetakkel med mais/erter som agn i vannet. Etterpå var det å rigge matchstanga for fiske med løftemetoden, litt dybdelodding (der jeg greide å feilkroke en solabbor) og foring, og så var jeg i gang der også. Noen bobler var å se, og en fisk viste seg i overflata. Halv seks hadde jeg et run, men den fisken ville ikke sitte. Et kvarter etter gikk duppen under, og nå gikk det som det skulle. Ei skjellkarpe på rundt 1 kg gikk i håven. Da jeg fikk satt meg igjen, var det run igjen. Alarmen fuska litt, men det var mulig å høre baitrunneren. En fisk på samme størrelse som den forrige. Så var det fisk på duppmeite, og denne var større. Den gikk inn i vegetasjonen til venstre, men var lett å få ut derfra. 1600 gram. Jeg hadde skutt ut noen brødbiter i håp om litt liv på overflata, og under kjøring av denne fisken, var det en annen som plukka opp brødbitene. Den viste seg ikke igjen. Jeg måtte utsette frokosten pga. aktiviteten, og fikk en fisk til på bunnmeite. Mellom kvart på seks og kvart på sju fikk jeg altså fire fisk, og aktivitetsperioden kunne avsluttes med et run på bunnmeite. Den glapp dessverre. Jeg observerte også to skarv som svømte rundt på dammen.
Nå var jeg så fornøyd at jeg til og med hilste på en jogger som passerte på stien bak meg, men fikk ikke noe svar tilbake.
Med så mye leven fant jeg det lurt å bytte plass. På den nye plassen fikk jeg først en suter på duppmeite. Jeg brukte zig-rigg til bunnmeite her, med mais/maggot/plastmais som agn. Utpå formiddagen så jeg hangeren bevege seg oppover. Så gjorde fisken et utras rett inn i vannliljene så stangtuppen bøyde seg.
Først brukte jeg tid på å få løs fisken, og da det var i boks, kom fisken borti sena på matchstanga så den falt i vannet. Den hadde lagd et kunstverk av sene og vannliljestengler som jeg måtte klippe i stykker etterpå. Karpa veide for øvrig 1700 gram. Så skjedde det ikke mer, og da jeg hadde drukket opp resten av teen på termosen, var jeg fornøyd, og pakka sammen. Av og til er det enkelt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar