onsdag 30. juli 2014

29.7-30.7 - mer parkfiske

Parkdammen nede i det vestfoldske viste seg å være et trivelig sted, så jeg tok en tur til dit. Nå med håp om å få større fisk enn sist. Jeg begynte på en lovende swim i øvredammen med overhengende greiner. Metoden var duppmeite rett over bunnen og bunnmeite med et lett glidetakkel, krokstørrelse hhv. 12 og 10. Agnet var mais/maggot. Det skjedde lite. En forbipasserende mente at jeg burde ta opp gjeddene i dammen, blant annet fordi de spiste andunger og folk ikke ville bade der lenger. Synd at folk skal mislike gjeddene. Uten gjedde, ingen stor karuss. Jeg forklarte at hvis badere skal bli bitt av gjedde, må de være så nær fisken at de nærmest sparker borti den.
Den fraværende aktiviteten fikk meg til å gå og kikke på noen av de nærmeste swimmene i nedredammen, og på en av dem var det mye aktivitet. Snart var jeg på plass, og det var mye bobler å se mens jeg lodda dybden. En ny forbipasserende kommenterte alle plantene på vannet, og grudde seg til lukta som ville oppstå når de begynner å råtne. Klokka 23.15 hadde det blitt nesten helt mørkt som om natta, og da var det en fisk som trakk knekkelyset under. Det var en fin og rund fisk som gikk i håven, og den var så stor at det var ny pers. 1560 gram. Endelig fisk over 1500 gram fra den vanvittige dammen. Jeg måtte feire med en banan og litt vann. Utpå natta tok jeg ei pause, sveiva inn dupptakkelet og satt og hørte på senenappene på bunnmeitestanga og forbipasserende biler. I grålysningen satte jeg i gang med duppmeitet igjen. Det bobla stadig vekk. Jeg fikk fisk på 1350 gram, to på 1250 gram og en som jeg glemte vekta på. 12-1300 gram eller noe sånt. Dessuten et utall senenapp. Det blei rett og slett litt mye. Jeg tok ei lang frokostpause og ville nå prøve å få fisk på bunnmeite. Agnet var nå loffskorpe. De første joggerne tok den ene runden etter den andre rundt dammen. Mens jeg satt og drakk te fra termos, fikk jeg et forsiktig napp. Fisken greide å dra sena ut av hangeren. Etter udramatisk kjøring, var min første karuss på bunnmeite et faktum. 1220 gram. Avslutningsfisken på 1440 gram fikk jeg også på bunnmeite. Da var jeg fornøyd med resultatet, og jeg har kommet fram til at med et slikt aktivitetsnivå holder det med én parktur i året. Ellers blir det kjedelig med karussfiske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar