tirsdag 29. juli 2014

28.7 - sommer i Taremareby

Noen saltvannsturer må jeg ta, også midt i høysesongen for varmtvannsfisk i ferskvann. Makrell og horngjel er morsomme fisker, og jeg har et håp om å få sett en havabbor en gang. Dagen begynte med morgenøkt på Snarøya. Hadde med meg to stenger, ei spinnstang og ei matchstang til duppmeite med reke. Den siste stanga var med fordi det nesten var vindstille. Hadde vært artig med makrell eller horngjel på dupp. Og jeg visste at jeg egentlig burde brukt sild i stedet...
Det er trivelig å gå langs et svaberg i sommertemperatur om morgenen før befolkningen på Snarøya våkner til liv. Nesoddbåten begynte ferden inn mot Oslo, og solskiva som kom til syne over Bygdøy så ut som noe Munch kunne ha malt. Det var noe småfiskaktivitet å se, men ikke et napp på sluk eller wobbler, og chubberen gikk aldri under. Så kom de første baderne, og båttrafikken økte. Da var det bare å pakke sammen.

Fatter'n hadde invitert meg med på en båttur om kvelden, og da skulle det bli dorging. Det tok ei stund før jeg var borti fisk. Ved Møkkalasset hadde jeg et napp fra en makrell. På tilbakeveien fikk jeg en 400-grammer midt ute i Lysakerfjorden, og så hadde jeg et voldsomt napp som fikk meg til å tenke på havabbor. Det viste seg å være en makrell igjen, feilkroka og like stor som den forrige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar